Hi. I ponteng kerja hari ni. (Saja nak berlagak).
ok.
Anyway, I tengok sekarang sudah tak ramai orang lelaki yang merupakan gentleman. Ejaan adalah sangat penting bila kita nak bercakap pasal gentleman.
Gentleman (ejaan tanpa space) bermaksud :
Seorang jejaka budiman yang pandai membawa diri.
Gentle man (space di antara gentle dan man) bermaksud :
Lelaki lembut.
Anyway. Tip untuk menjadi seorang gentleman no.1:
Selalu bersedia untuk mendengar luahan hati seorang wanita.
Seorang gentleman harus menjadi seorang good listener. Selepas mendengar luahan wanita, jangan kita kata benda-benda yang tak patut dikatakan.
Ni contoh benda yang dilarang dijawab oleh seorang gentleman :
Perbualan seorang gadis bersama teman lelakinya.
"Sayang, U tau, boss I ni macam haram. Lepas tu semalam I makan aiskrim I rasa gemok. Baju I tak muat. I nampak gemuk kan? U rasa I cantik tak? U sayang I tak? Ear rings I hilanglah. U tau tak kawan I husna nak kawen esok? Dia dah la bitch, ada hati nak kawen. Eh U dah tengok gossip girl semalam? I loike...bla bla bla bla bla...."
Ok, seorang gentleman akan mendengar dan cuba memberi nasihat atau pandangan.
"Hun (sebutan han, short for honey), U relaks ok? Janganlah serabut sangat kepala U."
"Hun? Awwww my boyfriend is so sweet. I suka bila U panggil I Hun. Hun untuk honey kan? I memang manis macam honey kan?"
Memang! Kaum wanita, bila dah tahu pun nak tanya lagi! Tetapi adalah dilarang sama sekali untuk seorang gentleman menjawab macam ni.
"Bukan. Hun untuk Hanjeng. Kau bising sangat, macam hanjeng"
Jawapan seperti ini adalah dilarang sama sekali! Elakkan daripada menjawab macam ni. Kalau tak nak jawab, anda terus on lagu Adele dan nyanyi sekali. Women love Adele (tengok! I tak cakap bitches love Adele, sebab I seorang Gentleman.)
Semoga anda dapat memanfaatkan pelajaran kita pada hari ini.
Serlahkan ke-gentleman-nanmu.
December 29, 2011
December 26, 2011
Salam 1 Malaysia.
Hi.
I pelik dengan dunia politik sekarang. Banyak sangat main kotor. I pun tak tau sapa betul atau tidak. Kawan-kawan journalist I selalu tanya I soalan ni.
"Kau sokong parti apa? Pembangkang ke Pemerintah?"
Susah tau nak menjawab soalan ni. Kalau I jawab Parti Pembangkang, mereka yang menyokong Parti Pemerintah akan mula brainwash I. Kalau I jawab Parti Pemerintah pula, mereka yang menyokong Parti Pembangkang akan brainwash I.
Otak I dah cukup bersih, I tak suka dibrainwash.
So, I selalunya akan jujur memberi jawapan. I akan menjawab dengan jujur dan ikhlas.
"I sokong Parti Buih."
Who's with me!? PARTI BUIH!
Tak kira la apa pilihan kita dari segi Politik, tapi we're all Malaysians.
Merry Christmas, friends!
I pelik dengan dunia politik sekarang. Banyak sangat main kotor. I pun tak tau sapa betul atau tidak. Kawan-kawan journalist I selalu tanya I soalan ni.
"Kau sokong parti apa? Pembangkang ke Pemerintah?"
Susah tau nak menjawab soalan ni. Kalau I jawab Parti Pembangkang, mereka yang menyokong Parti Pemerintah akan mula brainwash I. Kalau I jawab Parti Pemerintah pula, mereka yang menyokong Parti Pembangkang akan brainwash I.
Otak I dah cukup bersih, I tak suka dibrainwash.
So, I selalunya akan jujur memberi jawapan. I akan menjawab dengan jujur dan ikhlas.
"I sokong Parti Buih."
Who's with me!? PARTI BUIH!
Tak kira la apa pilihan kita dari segi Politik, tapi we're all Malaysians.
Merry Christmas, friends!
December 13, 2011
Muzik dari Korea! Memang sedap!
Selasa.
Semalam, kereta I hantar servis, jadi I kena naik Bas ke LRT.
Biasalah dalam bas, ramai manusia, banyak ragamnya.
I duduk sebelah budak ni. Dia pakai jaket leather. Rambut pacak-pacak. Kasuk brand supra. Sekali pandang, sudah tau dia ni nak join band Max 24/7. Dia siap bercelak. I tak tegur, sebab mak I selalu pesan.
"Kalau nampak benda pelik, jangan tegur".
I pun duduk diam. Tiba-tiba dia kata sorry. I terkejut, pehal tiba-tiba minta maaf? Oh rupanya dia sedang menyanyi lagu 'sorry' oleh Super Junior. I pun continue buat tak tahu.
Tiba-tiba, dia mula bercakap dengan I.
"Bang, bang nak pergi mana?"
"Oh, saya nak pergi kerja."
"Nape abang pakai baju macam ni? Tak payah pakai tie ke?"
"Oh saya penulis iklan, tak payah pakai macam tu. Nape adik pakai baju macam ni? Nak pergi Korea ke?"
"Eh tak der la. Saya pakai macam ni sebab suka K-Pop. Abang suka K-Pop?"
Berani dia tanya I soalan macam tu.
"Tak, saya tak suka K-Pop. Saya suka K-Pap"
"K-Pap? Apa tu bang?"
"K-Pap, Kari-Pap. Lagi sedap daripada K-Pop. Adik kena cuba!"
K-Pap. Lagi sedap daripada K-Pop. #Fakta
Semalam, kereta I hantar servis, jadi I kena naik Bas ke LRT.
Biasalah dalam bas, ramai manusia, banyak ragamnya.
I duduk sebelah budak ni. Dia pakai jaket leather. Rambut pacak-pacak. Kasuk brand supra. Sekali pandang, sudah tau dia ni nak join band Max 24/7. Dia siap bercelak. I tak tegur, sebab mak I selalu pesan.
"Kalau nampak benda pelik, jangan tegur".
I pun duduk diam. Tiba-tiba dia kata sorry. I terkejut, pehal tiba-tiba minta maaf? Oh rupanya dia sedang menyanyi lagu 'sorry' oleh Super Junior. I pun continue buat tak tahu.
Tiba-tiba, dia mula bercakap dengan I.
"Bang, bang nak pergi mana?"
"Oh, saya nak pergi kerja."
"Nape abang pakai baju macam ni? Tak payah pakai tie ke?"
"Oh saya penulis iklan, tak payah pakai macam tu. Nape adik pakai baju macam ni? Nak pergi Korea ke?"
"Eh tak der la. Saya pakai macam ni sebab suka K-Pop. Abang suka K-Pop?"
Berani dia tanya I soalan macam tu.
"Tak, saya tak suka K-Pop. Saya suka K-Pap"
"K-Pap? Apa tu bang?"
"K-Pap, Kari-Pap. Lagi sedap daripada K-Pop. Adik kena cuba!"
K-Pap. Lagi sedap daripada K-Pop. #Fakta
December 10, 2011
Teka-teki penyeri Stress-turday. (Original)
Ok ok, kalau anda jenis yang senang stress, teka-teki ini bukanlah untuk anda.
Ok.
Petani zaman 70'an-90-'an suka tuai padi (seperti di atas).
Petani zaman sekarang suka tuai apa?
*
**
***
Jawapannya.
Petani zaman sekarang suka...
Tuai light (Twilight).
Ye tahu tak kelakar. Sapa cakap kelakar? Eleh..
December 4, 2011
Filem terbaru I. Parodi.
Hi.
Inilah dia filem Ombak Rindu versi mo nazmi ahmad.
Saksikan di pawagam berhampiran anda.
Akan datang.
Ong Bak Rindu.
"Di sebalik keganasan, tersemai kerinduan."
Filem ini mengisahkan tentang seorang jaguh Muay Thai dari Thailand yang bercinta dengan seorang gadis dari Malaysia. Dia menggunakan kehebatannya dalam Muay Thai untuk melawan rindu (no idea how). Adakah beliau akan berjaya ke jinjang pelamin? Kita tunggu dan lihat.
Jangan tunggu, takkan keluar pun cerita ini kat pawagam berhampiran atau berjauhan anda.
Inilah dia filem Ombak Rindu versi mo nazmi ahmad.
Saksikan di pawagam berhampiran anda.
Akan datang.
Ong Bak Rindu.
"Di sebalik keganasan, tersemai kerinduan."
Filem ini mengisahkan tentang seorang jaguh Muay Thai dari Thailand yang bercinta dengan seorang gadis dari Malaysia. Dia menggunakan kehebatannya dalam Muay Thai untuk melawan rindu (no idea how). Adakah beliau akan berjaya ke jinjang pelamin? Kita tunggu dan lihat.
Jangan tunggu, takkan keluar pun cerita ini kat pawagam berhampiran atau berjauhan anda.
November 29, 2011
Hidup seorang mermaid. (entri untuk LIMA.LIMA PULUH)
Hi.
Photographer terkenal, sue anna joe telah menganjurkan satu peraduan. Memandangkan I free skit hari ni (read: Malas). So I nak mencuba nasib. Ni adalah entri I untuk peraduan tersebut.
Peraduan ni kena buat cerpen guna 5 perkataan ini.
1. MENUNGGANG
2. GUNTING
3. PINGGAN
4. POKOK
5. KAKI
***
Hidup I sebagai seorang Mermaid. Gittew.
I seorang mermaid. Bandar Atlantis ni memang cun. Tapi I jeles jugak tengok dunia kat darat sebab:
1) Manusia semua rambut cantik. Rambut I haram, macam tak pernah syampu. Kat sini tak der jual syampu pun. Jeles I tengok rambut rain dalam iklan syampu Clear tu. “Nama saya Rain,” ish geram. Nak GUNTING rambut pun tak boleh. Tak der Hairkunst, Crimpers, Monsoon ID, mamak barber pun tak der!
2) Korang boleh MENUNGGANG kuda. We cannot. Kat dunia air ni hanya ada kuda laut. I try duduk atas dorang. Terus penyek. Bila I dengar lagu Too Phat “Kuda ku lari gagah berani”, I stress. Kat sini hanya boleh nyanyi “Kuda lautku berenang alahai comelnya”.
3) I try berlakon cerita Hindustan hari tu. Kuch Kuch Mermaid Hai! Tak best langsung. Macam mana nak menari dan menyanyi kat keliling POKOK? Where got pokok wan dalam air. Mak down a bit.
4) Kitarang semua KAKI bangku sebab tak tahu main bola. Eh sebenarnya kami tak tahu main bola bukan sebab kaki bangku, kami tak main bola sebab tak berkaki je sebenarnya. Kami hanya pandai main bola sua.. oh nevermind.
Tapi I bersyukur jugak jadi mermaid sebab bila I makan, no need to wash the PINGGAN. Dah memang terwash sendiri. Tapi makanan yang ada kat sini semua masin. Air laut memang masin. Ramai kawan-kawan I mati sebab darah tinggi. Tapi tak per, asalkan no need to wash the PINGGAN.
Macam haram sebenarnya cerita ni.
Please agree to agree.
Photographer terkenal, sue anna joe telah menganjurkan satu peraduan. Memandangkan I free skit hari ni (read: Malas). So I nak mencuba nasib. Ni adalah entri I untuk peraduan tersebut.
Peraduan ni kena buat cerpen guna 5 perkataan ini.
1. MENUNGGANG
2. GUNTING
3. PINGGAN
4. POKOK
5. KAKI
***
Hidup I sebagai seorang Mermaid. Gittew.
I seorang mermaid. Bandar Atlantis ni memang cun. Tapi I jeles jugak tengok dunia kat darat sebab:
1) Manusia semua rambut cantik. Rambut I haram, macam tak pernah syampu. Kat sini tak der jual syampu pun. Jeles I tengok rambut rain dalam iklan syampu Clear tu. “Nama saya Rain,” ish geram. Nak GUNTING rambut pun tak boleh. Tak der Hairkunst, Crimpers, Monsoon ID, mamak barber pun tak der!
2) Korang boleh MENUNGGANG kuda. We cannot. Kat dunia air ni hanya ada kuda laut. I try duduk atas dorang. Terus penyek. Bila I dengar lagu Too Phat “Kuda ku lari gagah berani”, I stress. Kat sini hanya boleh nyanyi “Kuda lautku berenang alahai comelnya”.
3) I try berlakon cerita Hindustan hari tu. Kuch Kuch Mermaid Hai! Tak best langsung. Macam mana nak menari dan menyanyi kat keliling POKOK? Where got pokok wan dalam air. Mak down a bit.
4) Kitarang semua KAKI bangku sebab tak tahu main bola. Eh sebenarnya kami tak tahu main bola bukan sebab kaki bangku, kami tak main bola sebab tak berkaki je sebenarnya. Kami hanya pandai main bola sua.. oh nevermind.
Tapi I bersyukur jugak jadi mermaid sebab bila I makan, no need to wash the PINGGAN. Dah memang terwash sendiri. Tapi makanan yang ada kat sini semua masin. Air laut memang masin. Ramai kawan-kawan I mati sebab darah tinggi. Tapi tak per, asalkan no need to wash the PINGGAN.
Macam haram sebenarnya cerita ni.
Please agree to agree.
November 27, 2011
Nak ke manew tew?
Hi,
I selalu tengok dalam drama melayu. Si girlfriend bosan sebab si boyfriend kononnya tiada masa depan sebab jual burger, gelang AC atau join Akademi Fantasia.
Dan bila si girlfriend dah bosan, mesti dia akan dump laki tu. Ayat dia selalunya sangat cliche. Hampir kesemua ayat-ayat break up dalam drama melayu berbunyi macam ni:
"You ni tak der duit! Tak der masa depan! I nak break! Relationship ni tak ke mana!"
You see, ayat ni memberi peluang kepada kita untuk menggunakan Pickupline. Mari I demonstrate kat you olls, apa yang harus dijawab kalau girlfriend you cakap ayat tu.
"I tak nak dengan you dah! Relationship ni tak ke mana!"
"Eh kenapa nak break sayang? Tahu tak sebab apa relationship ni tak ke mana? Kan orang cakap, kalau dah jodoh, memang tak ke mana. Ternyatalah you jodoh I"
Gila smooth kan?
Why of course. You know why they call me MO?
MO stands for Mr. Ohsem.
I rest my case.
I selalu tengok dalam drama melayu. Si girlfriend bosan sebab si boyfriend kononnya tiada masa depan sebab jual burger, gelang AC atau join Akademi Fantasia.
Dan bila si girlfriend dah bosan, mesti dia akan dump laki tu. Ayat dia selalunya sangat cliche. Hampir kesemua ayat-ayat break up dalam drama melayu berbunyi macam ni:
"You ni tak der duit! Tak der masa depan! I nak break! Relationship ni tak ke mana!"
You see, ayat ni memberi peluang kepada kita untuk menggunakan Pickupline. Mari I demonstrate kat you olls, apa yang harus dijawab kalau girlfriend you cakap ayat tu.
"I tak nak dengan you dah! Relationship ni tak ke mana!"
"Eh kenapa nak break sayang? Tahu tak sebab apa relationship ni tak ke mana? Kan orang cakap, kalau dah jodoh, memang tak ke mana. Ternyatalah you jodoh I"
Gila smooth kan?
Why of course. You know why they call me MO?
MO stands for Mr. Ohsem.
I rest my case.
Subscribe to:
Posts (Atom)




